Cercetătorii au creat un material iridescent, folosind celuloza din surse regenerabile. Noul material este și comestibil.

De ce vedem lucruri roșii, albastre sau verzi? Totul ține de modul în care cade lumina pe suprafața sa. Ceva care reflectă lumina cu lungimi de undă mai scurte vor apărea albastre. Ceva care reflectă lungimi de undă mai lungi vor apărea roșii. Învârtindu-se în jurul acestui principiu, oamenii de știință au creat un material care, la fel ca bulele de săpun sau anumite aripi de insecte, prezintă o iridescență minunată; culorile se pot schimba se suprafața sa.

Cercetătorii au creat acest material din celuloză obișnuită – care este extrasă din lemn, bumbac sau alte surse regenerabilă. Înainte de asta și alți cercetători au folosit celuloza pe bază de nanofibrili – pe bază de plante, similar cu chitina folosită pentru fabricarea hârtie – și au creat aproape cea mai albă nuanță care există.

Acum, în loc să folosească fibre, echipa de fizicieni au format filme de celuloză. Rezultatul a fost un film subțire, un centimetru irizat, care reflectă lumina bazată pe spațierea punctelor, potrivit studiului publicat în Nature Photonics.

Etanșarea suprafețelor ca în acest model nu este un truc nou. Dar cercetătorii din spatele acestui proiect sunt deosebit de entuziasmați de descoperire, deoarece este ușor de făcut, ieftină și reproductibilă. Celuloza poate fi pusă peste metale, spălată, mâncată și multe altele. Asta înseamnă că am putea vedea multe curcubee strălucitoare.

Înapoi la cercetătorii care au creat nuanța albă cu ajutorul celulozei, ea este de 20 până la 30 de ori mai albă decât hârtia. Totuși, nu este cea mai albă nuanță care există. În prezent avem la dispoziție o mulțime de opțiuni de dioxid de carbon mai alb.

Dar, deoarece materialul este biocompatibil, descoperirea poate intra în compoziția produselor alimentare, cosmetice și chiar în vopsea. Deocamdată acest proces nu poate avea loc. Cercetătorii vor trebui să se gândească acum la adaptarea lui pentru industrie.

sursa: playtech.ro